Rosnące ceny paliw i coraz większa troska o środowisko motywuje wiele osób do poszukiwania alternatywnych rozwiązań zasilania pojazdów. Jednym z nich jest napędzanie silników gazem LPG, które przynosi wymierne korzyści ekonomiczne i ekologiczne. Czy jednak możliwe jest zastosowanie instalacji LPG w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny? Warto wiedzieć.
Technologia bezpośredniego wtrysku benzyny
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny to stosunkowo nowa technologia, która na dobre zadomowiła się na rynku motoryzacyjnym. W porównaniu do tradycyjnych jednostek napędowych silniki te charakteryzują się lepszymi osiągami oraz niższym zużyciem paliwa. Wynika to przede wszystkim z precyzyjnego dozowania ilości benzyny dostarczanej do cylindrów i optymalizacji procesu spalania. Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa są bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska.
Adaptacja instalacji LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem
Mimo licznych zalet, silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny stawiają przed inżynierami i producentami instalacji gazowych pewne wyzwania. Głównym problemem jest fakt, że w przypadku tego typu silników, benzyna jest wtryskiwana bezpośrednio do komory spalania, a nie do kolektora dolotowego, jak ma to miejsce w jednostkach napędowych starszej generacji z pośrednim wtryskiem paliwa. Oznacza to, że konieczne jest opracowanie specjalnych rozwiązań technicznych instalacji LPG, które pozwolą na bezpieczne i efektywne zasilanie silnika gazem płynnym.
Rozwiązania dostępne na rynku
Na szczęście producenci instalacji gazowych nie pozostają w tyle za postępem technologicznym i oferują nowoczesne instalacje gazowe przeznaczone do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jednym z nich jest tzw. instalacja LPG typu VSI (Vapour Sequential Injection), która pozwala na sekwencyjny wtrysk gazu LPG do cylindrów silnika. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest zachowanie optymalnych parametrów pracy jednostki napędowej oraz osiągnięcie zbliżonych osiągów i zużycia paliwa jak w przypadku zasilania benzyną.
Innym, bardziej zaawansowanym systemem jest tzw. instalacja LPG typu DI (Direct Injection), która umożliwia bezpośredni wtrysk gazu LPG do komory spalania, podobnie jak ma to miejsce w przypadku benzyny. Tego rodzaju instalacje cechują się jeszcze lepszymi osiągami oraz niższym zużyciem paliwa, jednak ich montaż jest również bardziej skomplikowany i kosztowny. Dobrym przykładem jest tutaj innowacyjny system Zenit Direct Box, który jest owocem prac producenta samochodowych instalacji LPG Zenit Autogas Systems. Zapewnia on bardzo dobre osiągi pojazdu oraz duże oszczędności paliwa, poprzez płynne dawkowanie benzyny w zależności od zakresu pracy silnika.

Przystań dla ciekawych świata, gdzie rzetelna treść inspiruje do ciągłego rozwoju i odkrywania nowych pasji. Dołącz i rozwijaj się z nami każdego dnia.